V. Zasady klasyfikacji i sposoby identyfikacji organizmów. Uczeń:
- wnioskuje na podstawie analizy kladogramów o pokrewieństwie ewolucyjnym organizmów;
- rozróżnia na drzewie filogenetycznym grupy monofiletyczne, parafiletyczne i polifiletyczne; wykazuje, że klasyfikacja organizmów oparta jest na ich filogenezie;
- porządkuje hierarchicznie podstawowe rangi taksonomiczne.
XII. Wirusy. Uczeń:
- przedstawia budowę wirusów jako bezkomórkowych form infekcyjnych;
- przedstawia różnorodność morfologiczną i genetyczną wirusów;
- wykazuje związek budowy wirusów ze sposobem infekowania komórek;
- porównuje cykle infekcyjne wirusów (lityczny i lizogeniczny);
- wyjaśnia mechanizm odwrotnej transkrypcji i jego znaczenie w namnażaniu retrowirusów;
- przedstawia drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób człowieka wywoływanych przez wirusy (wścieklizna, AIDS, schorzenia wywołane zakażeniem HPV, grypa, odra, ospa, różyczka, świnka, WZW typu A, B i C);
- przedstawia znaczenie wirusów w przyrodzie i dla człowieka.
VI. Bakterie i archeowce. Uczeń:
- przedstawia budowę komórki prokariotycznej, z uwzględnieniem różnic w budowie ściany komórkowej bakterii Gram-dodatnich i Gram-ujemnych;
- wyjaśnia różnice między archeowcami i bakteriami; przedstawia znaczenie archeowców; przedstawia różnorodność form morfologicznych bakterii;
- przedstawia czynności życiowe bakterii: odżywianie (chemoautotrofizm, fotoautotrofizm, heterotrofizm); oddychanie beztlenowe (denitryfikacja, fermentacja) i tlenowe; rozmnażanie;
- wykazuje znaczenie procesów płciowych w zmienności genetycznej bakterii;
- przedstawia znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka, w tym wywołujących choroby człowieka (gruźlica, tężec, borelioza, salmonelloza, kiła, rzeżączka).
XVII. Ekologia.
3. Ekologia ekosystemu. Ochrona i gospodarka ekosystemami. Uczeń:
- opisuje obieg (…) azotu w przyrodzie, wykazując rolę różnych grup organizmów w tych obiegach;