OLIMPIADA BIOLOGICZNA (04/12) – wirusy, bakterie, protisty, grzyby

Zakładki Udostępnij
Udostępnij kurs
Odnośnik strony
Udostępnij w mediach społecznościowych

O kursie

WIRUSY, BAKTERIE – PODSTAWA PROGRAMOWA

V. Zasady klasyfikacji i sposoby identyfikacji organizmów. Uczeń:

  1. wnioskuje na podstawie analizy kladogramów o pokrewieństwie ewolucyjnym organizmów;
  2. rozróżnia na drzewie filogenetycznym grupy monofiletyczne, parafiletyczne i polifiletyczne; wykazuje, że klasyfikacja organizmów oparta jest na ich filogenezie;
  3. porządkuje hierarchicznie podstawowe rangi taksonomiczne.

XII. Wirusy. Uczeń:

  1. przedstawia budowę wirusów jako bezkomórkowych form infekcyjnych;
  2. przedstawia różnorodność morfologiczną i genetyczną wirusów;
  3. wykazuje związek budowy wirusów ze sposobem infekowania komórek;
  4. porównuje cykle infekcyjne wirusów (lityczny i lizogeniczny);
  5. wyjaśnia mechanizm odwrotnej transkrypcji i jego znaczenie w namnażaniu retrowirusów;
  6. przedstawia drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób człowieka wywoływanych przez wirusy (wścieklizna, AIDS, schorzenia wywołane zakażeniem HPV, grypa, odra, ospa, różyczka, świnka, WZW typu A, B i C);
  7. przedstawia znaczenie wirusów w przyrodzie i dla człowieka.

VI. Bakterie i archeowce. Uczeń:

  1. przedstawia budowę komórki prokariotycznej, z uwzględnieniem różnic w budowie ściany komórkowej bakterii Gram-dodatnich i Gram-ujemnych;
  2. wyjaśnia różnice między archeowcami i bakteriami; przedstawia znaczenie archeowców; przedstawia różnorodność form morfologicznych bakterii;
  3. przedstawia czynności życiowe bakterii: odżywianie (chemoautotrofizm, fotoautotrofizm, heterotrofizm); oddychanie beztlenowe (denitryfikacja, fermentacja) i tlenowe; rozmnażanie;
  4. wykazuje znaczenie procesów płciowych w zmienności genetycznej bakterii;
  5. przedstawia znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka, w tym wywołujących choroby człowieka (gruźlica, tężec, borelioza, salmonelloza, kiła, rzeżączka).

XVII. Ekologia.

3. Ekologia ekosystemu. Ochrona i gospodarka ekosystemami. Uczeń:

  1. opisuje obieg (…) azotu w przyrodzie, wykazując rolę różnych grup organizmów w tych obiegach;
PROTISTY, GRZYBY – PODSTAWA PROGRAMOWA

VIII. Protisty. Uczeń:

  1. przedstawia formy morfologiczne protistów;
  2. przedstawia czynności życiowe protistów: odżywianie, poruszanie się, rozmnażanie, wydalanie i osmoregulację; zakłada hodowlę protistów słodkowodnych i obserwuje wybrane czynności życiowe tych protistów;
  3. wykazuje związek budowy protistów ze środowiskiem i trybem ich życia (obecność aparatu ruchu, budowa błony komórkowej, obecność chloroplastów i wodniczek tętniących);
  4. analizuje na podstawie schematów przebieg cykli rozwojowych protistów i rozróżnia poszczególne fazy jądrowe;
  5. przedstawia drogi zarażenia się i zasady profilaktyki chorób wywołanych przez protisty (malaria, toksoplazmoza, lamblioza, rzęsistkowica);
  6. przedstawia znaczenie protistów (w tym prostitów fotosyntetyzujących i symbiotycznych) w przyrodzie i dla człowieka.

VII. Grzyby. Uczeń:

  1. przedstawia różnorodność morfologiczną grzybów;
  2. przedstawia czynności życiowe grzybów: odżywianie, oddychanie i rozmnażanie; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące, że drożdże przeprowadzają fermentację alkoholową;
  3. przedstawia porosty jako organizmy symbiotyczne;
  4. przedstawia drogi zarażenia się i zasady profilaktyki chorób wywołanych przez grzyby (grzybice skóry, narządów płciowych, płuc);
  5. przedstawia znaczenie grzybów, w tym porostów, w przyrodzie i dla człowieka.

Zawartość kursu

01. WIRUSY, BAKTERIE
Przeanalizuj materiały e-Learning. Opanuj wiedzę i umiejętności do Olimpiady Biologicznej!

  • 📝 WIRUSY – zadania
  • 📝 BAKTERIE – zadania
  • 📄 WIRUSY – notatki
  • 📄 BAKTERIE – notatki
  • ▶︎ WIRUSY
    11:50
  • ▶︎ BAKTERIE
    16:26

02. PROTISTY
Przeanalizuj materiały e-Learning. Opanuj wiedzę i umiejętności do Olimpiady Biologicznej!

03. GRZYBY
Przeanalizuj materiały e-Learning. Opanuj wiedzę i umiejętności do Olimpiady Biologicznej!

04. QUIZ
Po przeanalizowaniu wszystkich materiałów pora sprawdzić swoje wiadomości i umiejętności.

🔬 WIRTUALNE LABORATORIUM

Uzyskaj certyfikat!

Po ukończeniu zdobędziesz certyfikat potwierdzający realizację kursu. Warto pracować systematycznie!

selected template

Chcesz otrzymywać powiadomienia dotyczące nauki e-Learning?

error: