OLIMPIADA BIOLOGICZNA (02/12) – skł. chemiczny, komórka

Zakładki Udostępnij
Udostępnij kurs
Odnośnik strony
Udostępnij w mediach społecznościowych

O kursie

SKŁAD CHEMICZNY – PODSTAWA PROGRAMOWA

I. Chemizm życia.

1. Składniki nieorganiczne. Uczeń:

  1. przedstawia znaczenie biologiczne makroelementów, w tym pierwiastków biogennych;
  2. przedstawia znaczenie biologiczne wybranych mikroelementów (Fe, I, F);
  3. wyjaśnia rolę wody w życiu organizmów, z uwzględnieniem jej właściwości fizycznych i chemicznych.

2. Składniki organiczne. Uczeń:

  1. przedstawia budowę węglowodanów (uwzględniając wiązania glikozydowe α, β); rozróżnia monosacharydy (glukoza, fruktoza, galaktoza, ryboza, deoksyryboza), disacharydy (sacharoza, laktoza, maltoza), polisacharydy (skrobia, glikogen, celuloza, chityna) i określa znaczenie biologiczne węglowodanów, uwzględniając ich właściwości fizyczne i chemiczne; planuje oraz przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność skrobi w materiale biologicznym;
  2. przedstawia budowę białek (uwzględniając wiązania peptydowe); rozróżnia białka proste i złożone; opisuje strukturę I-, II-, III- i IV-rzędową białek; przedstawia wpływ czynników fizycznych i chemicznych na białko (zjawisko koagulacji i denaturacji); określa biologiczne znaczenie białek (albuminy, globuliny, histony, kolagen, keratyna, hemoglobina, mioglobina); przeprowadza obserwacje wpływu wybranych czynników fizycznych i chemicznych na białko;
  3. przedstawia budowę lipidów (uwzględniając wiązania estrowe); rozróżnia lipidy proste i złożone, przedstawia właściwości lipidów oraz określa ich znaczenie biologiczne;
  4. porównuje skład chemiczny i strukturę cząsteczek DNA i RNA, z uwzględnieniem rodzajów wiązań występujących w tych cząsteczkach; określa znaczenie biologiczne kwasów nukleinowych.
KOMÓRKA – PODSTAWA PROGRAMOWA

II. Komórka. Uczeń:

  1. rozpoznaje elementy budowy komórki eukariotycznej na preparacie mikroskopowym, na mikrofotografii, rysunku lub na schemacie;
  2. wykazuje związek budowy błony komórkowej z pełnionymi przez nią funkcjami;
  3. rozróżnia rodzaje transportu do i z komórki (dyfuzja prosta i wspomagana, transport aktywny, endocytoza i egzocytoza);
  4. wyjaśnia rolę błony komórkowej i tonoplastu w procesach osmotycznych; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące zjawisko osmozy wywołane różnicą stężeń wewnątrz i na zewnątrz komórki; planuje i przeprowadza obserwację zjawiska plazmolizy;
  5. przedstawia budowę jądra komórkowego i jego rolę w funkcjonowaniu komórki;
  6. opisuje budowę rybosomów, ich powstawanie i pełnioną funkcję oraz określa ich lokalizację w komórce;
  7. przedstawia błony wewnątrzkomórkowe jako zintegrowany system strukturalno-funkcjonalny oraz określa jego rolę w kompartmentacji komórki;
  8. opisuje budowę mitochondriów i plastydów ze szczególnym uwzględnieniem chloroplastów; dokonuje obserwacji mikroskopowych plastydów w materiale biologicznym;
  9. przedstawia argumenty przemawiające za endosymbiotycznym pochodzeniem mitochondriów i chloroplastów;
  10. wykazuje związek budowy ściany komórkowej z pełnioną funkcją oraz wskazuje grupy organizmów, u których ona występuje;
  11. przedstawia znaczenie wakuoli w funkcjonowaniu komórki roślinnej;
  12. przedstawia znaczenie cytoszkieletu w ruchu komórek, transporcie wewnątrzkomórkowym, podziałach komórkowych oraz stabilizacji struktury komórki; dokonuje obserwacji mikroskopowych ruchów cytoplazmy w komórkach roślinnych;
  13. wykazuje różnice w budowie komórki prokariotycznej i eukariotycznej;
  14. wykazuje różnice w budowie komórki roślinnej, grzybowej i zwierzęcej.

IV. Podziały komórkowe. Uczeń:

  1. przedstawia organizację materiału genetycznego w komórce;
  2. wyjaśnia mechanizm replikacji DNA, z uwzględnieniem roli enzymów (helikaza, prymaza, polimeraza DNA, ligaza);
  3. opisuje cykl komórkowy, z uwzględnieniem zmian ilości DNA w poszczególnych jego etapach; uzasadnia konieczność replikacji DNA przed podziałem komórki;
  4. opisuje przebieg kariokinezy podczas mitozy i mejozy;
  5. rozpoznaje (na preparacie mikroskopowym, na schemacie, rysunku, mikrofotografii) poszczególne etapy mitozy i mejozy;
  6. przedstawia znaczenie mitozy i mejozy w zachowaniu ciągłości życia na Ziemi;
  7. wyjaśnia znaczenie procesu crossing-over i niezależnej segregacji chromosomów jako źródeł zmienności rekombinacyjnej i różnorodności biologicznej;
  8. przedstawia apoptozę jako proces warunkujący prawidłowy rozwój i funkcjonowanie organizmów wielokomórkowych.

Zawartość kursu

01. SKŁAD CHEMICZNY
Przeanalizuj materiały e-Learning. Opanuj wiedzę i umiejętności do Olimpiady Biologicznej!

  • 📝 SKŁAD CHEMICZNY – zadania
  • 📄 SKŁAD CHEMICZNY – notatki
  • ▶︎ OSMOZA
    13:33
  • ▶︎ WĘGLOWODANY
    14:46
  • ▶︎ BIAŁKA
    15:14
  • ▶︎ LIPIDY
    11:38
  • ▷ Szacowanie stężenia białka z użyciem odczynnika Bradforda
    07:49

02. KOMÓRKA
Przeanalizuj materiały e-Learning. Opanuj wiedzę i umiejętności do Olimpiady Biologicznej!

03. QUIZ
Po przeanalizowaniu wszystkich materiałów pora sprawdzić swoje wiadomości i umiejętności.

🔬 WIRTUALNE LABORATORIUM

Uzyskaj certyfikat!

Po ukończeniu zdobędziesz certyfikat potwierdzający realizację kursu. Warto pracować systematycznie!

selected template

Chcesz otrzymywać powiadomienia dotyczące nauki e-Learning?

error: