OLIMPIADA BIOLOGICZNA (01/12) – metodyka, obliczenia

Zakładki Udostępnij
Udostępnij kurs
Odnośnik strony
Udostępnij w mediach społecznościowych

O kursie

METODYKA BADAŃ BIOLOGICZNYCH – PODSTAWA PROGRAMOWA


I. Rozwijanie myślenia naukowego; doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń oraz wnioskowania w oparciu o wyniki badań. Uczeń:

  1. określa problem badawczy, formułuje hipotezy, planuje i przeprowadza oraz dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia biologiczne;
  2. określa warunki doświadczenia, rozróżnia próbę kontrolną i badawczą;
  3. opracowuje, analizuje i interpretuje wyniki badań w oparciu o proste analizy statystyczne;
  4. odnosi się do wyników uzyskanych przez innych badaczy;
  5. ocenia poprawność zastosowanych procedur badawczych oraz formułuje wnioski;
  6. przygotowuje preparaty świeże oraz przeprowadza celowe obserwacje mikroskopowe i makroskopowe.


III. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych. Uczeń:

  1. wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji;
  2. odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne, liczbowe;
  3. odróżnia wiedzę potoczną od uzyskanej metodami naukowymi;
  4. odróżnia fakty od opinii;
  5. objaśnia i komentuje informacje, posługując się terminologią biologiczną;
  6. odnosi się krytycznie do informacji pozyskanych z różnych źródeł, w tym internetowych.


IV. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:

  1. interpretuje informacje i wyjaśnia związki przyczynowo-skutkowe między procesami i zjawiskami, formułuje wnioski;
  2. przedstawia opinie i argumenty związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi.

Lista rekomendowanych doświadczeń:

  1. doświadczenie wykazujące obecność białek w materiale biologicznym;
  2. doświadczenie wykazujące obecność lipidów w materiale biologicznym;
  3. doświadczenie wykazujące występowanie płaczu roślin;
  4. doświadczenie porównujące zagęszczenie (mniejsze, większe) i rozmieszczenie (górna, dolna strona blaszki liściowej) aparatów szparkowych u roślin różnych siedlisk;
  5. doświadczenie wykazujące występowanie gutacji;
  6. doświadczenie określające wpływ stężenia roztworu glebowego na pobieranie wody przez rośliny;
  7. obserwacje różnych typów kiełkowania nasion (epigeiczne i hypogeiczne);
  8. doświadczenie wykazujące wpływ etylenu na proces dojrzewania owoców;
  9. doświadczenie wykazujące różnice fototropizmu korzenia i pędu;
  10. doświadczenie wykazujące rolę stożka wzrostu w dominacji wierzchołkowej u roślin;
  11. doświadczenie wykazujące różnice w zawartości dwutlenku węgla w powietrzu wdychanym i wydychanym.

Zawartość kursu

01. METODYKA BADAŃ
Przeanalizuj materiały e-Learning. Opanuj wiedzę i umiejętności do Olimpiady Biologicznej!

  • 📝 METODYKA BADAŃ – zadania
  • 📄 METODYKA BADAŃ – notatki
  • ▶︎ NAUKA O ŻYCIU
    14:30
  • ▶︎ METODYKA BADAŃ
    12:09
  • ▷ OB – Podstawy mikroskopowania
    10:11
  • ▷ OB – Przygotowanie preparatu mikroskopowego
    24:56

02. OBLICZENIA
Przeanalizuj materiały e-Learning. Opanuj wiedzę i umiejętności do Olimpiady Biologicznej!

03. QUIZ
Po przeanalizowaniu wszystkich materiałów pora sprawdzić swoje wiadomości i umiejętności.

🔬 WIRTUALNE LABORATORIUM

Uzyskaj certyfikat!

Po ukończeniu zdobędziesz certyfikat potwierdzający realizację kursu. Warto pracować systematycznie!

selected template

Chcesz otrzymywać powiadomienia dotyczące nauki e-Learning?

error: